real social

2007

In 2007 Google launched Open Social. Kasper Souren checked it out, thought it wasn’t really that social and thought it was time to have an idea about what was real social.

I’m thinking of distinguishing Real Social and real social networks. I’d consider CouchSurfing, BookCrossing, and all current ride share websites that I’m aware of, as real social networks. They lead to real life connections or actual forms of exchange, with less time spent offline than online. I could think of three that would fit my criteria for being Real Social: BeWelcome, Ripple and Hitchwiki. The capitalization comes from the way the networks, its organization and the software is developed.

Comment by Michel Bauwens:

A priority, it seems to me, is to start with work on a definition of what constitutes Real Social, or more formally, a Definition of Real Social Networks, in the tradition of the other definitions we already have, such as the Open Knowledge Definition and the like.

2008

In 2008 there was a Sustainable Hospitality Exchange unconference in Amsterdam, organized by Robino.

2009

During 2009 realsocial became overwhelmed by spambots.

2011

September 11th 2011 realsocial.org was resurrected by Kasper, in the same room with Robino and Kenny of Triphopping. Meinhard was supposed to be here but went visiting Dante.

2014

It was just one page though and PUAs have claimed the term real social dynamics. So probably better to come up with a new term.

I sold the domain name.

15 thoughts on “real social

  1. What is PUA?

  2. Bonjour Kasper,

    J’ai découvert les service web de “sharing” que tu développes et n’ai jamais pu les essayer malheureusement. J’aime beaucoup ton éthique (le partage, la solidarité, la convivialité), et je viens de tomber sur cet article.

    Je suis bien d’accord qu’il y a lieu de faire des distinctions entre les différents réseaux sociaux, et cet article est tout à fait intéressant.

    “I could think of three that would fit my criteria for being Real Social: BeWelcome, Ripple and Hitchwiki.”

    Quel est le site Ripple en question ? S’agit-il de :

    https://ripple.com/

    et de son protocole :
    http://en.wikipedia.org/wiki/Ripple_%28payment_protocol%29

    ?

    Bruno

    • Au fait, Ripple a beaucoup changé depuis que j’ai écrit ça (et la hausse de Bitcoin). A l’époque Ripple était vachement plus intéressant qu’aujourd’hui. Je trouve que Bitcoin même a des aspects très intéressants, mais c’est pas vraiment “real social”.

  3. J’ai volontairement écrit en français car si j’ai bien compris tu dois parler au moins une dizaine de langue, non ? ;-)

    • Combien, ça dépend un peu de la définition de “parler une langue”. En toute façon, j’aime bien écrire en français de temps en temps.

  4. Donc tu dis que Ripple “a beaucoup changé depuis” . *2007*, si je te suis bien … intéressant. J’aurais bien aimé savoir ce qu’il était au début alors. Ca me fait penser aux articles que j’avais lus à l’époque sur l’évolution du projet communaitaire du service “couchsurfing” (que tu connais bien), et de la raison de la création de ton site “couchwiki”.

    D’une manière générale je pensais à la tendance des réseaux sociaux à toujours finir entre les mains de la spéculation financière : les réseaux sociaux comme twitter/facebook/airbnb …

    Y a ce blog et cet article que je trouve éclairant :
    http://capitalismisover.com/twitter-ipo/

    • En 2007 Ripple avait l’air plus grassroots. Après ils ont créé une entreprise et un “premined cryptocoin” dont l’entreprise a presque tous les coins. Donc ça a quand-même un peu l’air d’arnaque. Je pense que http://p2pfoundation.net/Ripple est bien informative.

      C’est pas toujours la spéculation financière, il y a aussi d’autres formes de controles. A lire aussi Jaron Lanier, il parle de “siren servers”, il considère que par exemple Wikipédia aussi pose des problèmes pour notre futur. Je suis pas 100% d’accord avec ses idées mais je trouve la perspective très éclairante.

  5. La p2pfoundation n’a pas une opinion aussi tranché que toi sur Ripple, on dirait, mais j’ai pas tout lu car l’article est très long.

    Je ne connaissais pas Jaron Lanier, merci pour cette référence. Sa “biographie” est impressionnante si on regarde (désolé pour lui) wikipedia

    http://en.wikipedia.org/wiki/Jaron_Lanier#Philosophy.2C_criticism_of_Web_2.0

    Merci pour toutes ces informations.

    Dans l’avenir j’essaierai de suivre ton blog pour connaitre les nouveaux projets qui vont t’occuper ;-)

  6. To shed light on an antagonistic force and suggest an alternative, community-based governance approach, the work further explores the specifics of a platform guided by the logic of the commons. Interviews with volunteers of the non-commercial, non-profit HospEx platform BeWelcome.org helped to deepen an understanding of how a digital commons can be sustained and what challenges they face. The thesis concludes that the developments observed on Couchsurfing are _not an exception but rather characteristic and part of a broader trend_ manifested in all areas of digital media, and indeed modern society in general: commodification processes frequently jeopardize the commons
    and incorporate them into the logic of capital.

    *Keywords*:
    commons, digital commons, commodification, critical theory, political economy of communication, Couchsurfing, BeWelcome, hospitality exchange network, hospex

    source : “The Commodification of the Couch” – Master’s Thesis – Simon Schöpf, May 2014

    http://simontour.info/the-commodification-of-the-couch/
    http://simontour.info/

    • Great! Would you be interested in writing a little synopsis guest post on moneyless.org? A site that is itself an amazing paradox of commodification, but on Moneyless (and related sites) I’m looking for ways to limit commodification while also enabling growth of the related projects that actually matter. So while profiting from clicks on ads on some of the pages of this site we’re also pointing people at alternatives such as hospex, hitchhiking and dumpster diving.

  7. Your blog is reactive : that’s nice :)

    I didn’t knew moneyless.org, thanks for the link. Nice ressource and design, and i think it’s a very good starting point to learn around moneyless possibilities.

    It’s amazing, because _yesterday_ i watched this video about Elf Pavlik :

    http://vimeo.com/61478618

    I was reading some statuts on ‘seenthis’ and one catched my attention because it was on a self-sufficiancy food experience initiated in spain by a 70 years old man. And people are coming into his farm to learn and exchange with him. And this article led me to the next that was on moneyless on Elf Pavlik …

    I take a first look on moneyless and didn’t seen any ads as you wrote, though.

    I think money can also be a means to help your projects and people who use, need or love them consequently. So at this point i probably would go in the same way as you do, with just the idea in mind of minimizing commodification of your projects, as you said. I think you are absolutely on the right path, like in bouddhism :-)

    Concerning your invitation to write a “little synopsis guest post”, i didn’t really understood what it meant (i’m french native).

  8. Ah oui c’est vrai ! Retournons vers la belle langue française. On a aussi commencé une version en français: sansargent.fr. Là il faut encore que j’organise mieux la pub. Il serait cool si tu veux écrire quelques lignes sur “The Commodification of the Couch” pour sansargent.fr.

  9. By “a little synopsis guest post” you probably suggest me to post something relative to moneyless ? If i see something relevant, i would tell you about it. Whatever it means, by advance thank you.

    BTW, i find this discussion very interesting.

  10. Je vais regarder la version en français de moneyless dans la semaine et te recontacterai par mail un peu plus tard. Tu as raison, je pense que c’est une bonne idée d’écrire quelques lignes sur “The Commodification of the Couch”. Je n’ai lu que le résumé de la thèse, mais je pense qu’on peut quand même écrire quelque chose dessus. Ok, je vais y réfléchir.

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